מבטלין תלמוד תורה לקריאת המגילה / הרב ישראל זילברשטיין הי"ד

תמונת הרב ישעיה זילברשטיין זצ"ל ומלוויו

לקראת שבת ויקרא-ראש חודש-החודש, הבאנו את דברי האחים הרבנים ר' משה צבי ור' דוד יהודה זילברשטיין הי"ד.

כעת מצאתי גם מאמרים מאחיהם הרב ישראל הי"ד מוויצן, שפורסמו בקבצי "הנשר". אחד ממאמריו נוגע בדין, שחל בימים אלו, לשאול ולדרוש קודם לפסח שלושים יום. עיקרי הדברים באים לבאר את מאמר הגמרא ש"מבטלין תלמוד תורה ובאים לשמוע קריאת מגילה":

איתא במסכת מגילה "מבטלין תלמוד תורה לקריאת מגילה".

מקשין העולם, מה רבותא היא הא קריאת המגילה נמי תורה היא.

  • ונלע״ד ליישב דאיתא בגמ׳ (מגילה ׳״ח) דפריך האיך אמרינן "הלועז ששמע אשורית יצא", הלא לא ידעו מאי קאמרו. ומשני מידי דהוה מעמי הארצים, ומתקיף אטו אנן "האחשחרנים בני הרמכים" מי ידעינן, אלא משום פרסומי ניסא, ע״ש. אם כן, לפי זה איכא נפק׳׳מ לענין הלועז שלומד תורה בלשונו דוקא והמגילה שומע בלשון הקודש, היינו באשורית, שאינו מבין, ואף על פי כן צריך לבטל מלימוד התורה לקריאת מגילה דאינו מבין. ואם כן שפיר הוה רבותא.
  • דיש נפקא מינא אפילו למי שמבין בלשון הקודש ולמד תורה בלשון הקודש, כיון דעל כל פנים איכא פסוקי במגילה אשר אינן מבינין כנ׳׳ל. ואף על פי כן צריך לבטל מלימוד תורה שמבין, לפסוקי מגילה דאינו מבין.אם כן מזה מוכח רבותא דקריאת מגילה. אם כן שפיר אמרינן דמבטלין תלמוד תורה אפילו מה שמבין לקריאת מגילה, היינו אפילו לפסוקי מגילה שאינו יודע פירושה.
  • עי׳ (פסחים ו׳) שואלין ודורשין שלושים יום קודם פסח. ואיתא (בסנהדרין י״ב) דבפוריא צריך לדרוש בהלכות פסח, אם כן הוה אמינא, כיון דהוא עוסק בהלכות  פסח היא עדיפא, משום דתקנה זו היתה עוד קודם הנס של מרדכי ואסתר ואין צריך לבטל  מלימוד תורה, אף על פי כן צריך לבטל לקריאת מגילה, אם כן שפיר הוה רבותא.

ישראל זילברשטיין וואיצן.

הנשר התשיעי (תש"א) כנף שישי, סימן מ"ה  

על אביו הרב ישעיהו זצ"ל, ניתן לקרוא בעלון "שבת בשבתו", כ"ד בתמוז תשע"ב, באתר mytzadik, באתר ויקישיבה ועוד.

בתמונה למעלה: הרב ישעיה זילברשטיין זצ"ל ומלוויו.

 

מספר הצפיות במאמר: 139

כל ישראל יש להם חלק לעוה"ב / הרב חיים אלטר גינז (שלזינגר) הי"ד
האדם צריך להשתדל להוציא כחותיו הפנימיים / הרב יוסף אשר פולק הי"ד