מדוע לא יראתם לדבר – בהגנה על כבודו של הרב יהודה ליב צירלסון הי"ד / הרב ישעיה מנדל גזר אב"ד ארציז

תמונת הרב יהודה ליב צירלסון הי"ד
בהמשך למאמר על הרב צירלסון הייתי רוצה להביא דברים שכתב הרב ישעיה מנדל גזר אב"ד ארציז שבבסרביה, להגן על פסק של הרב צירלסון, שיש שזלזלו בו. הדברים פורסמו בקובץ בית ועד לחכמים, תשרי תרפ"ח.
כהקדמה לדברי הוא עומד על גדולת הרב צירלסון, וכך הוא כותב:

רבותי! בטרם יתברר הדבר עם מי הצדק, חרפה גדולה הוא לשמוע דברים בוטים כאלה יוצא מפי רבנים על האי גברא, גבר הוקם על, אשר כל מטרתם וחפצם, כנראה, להשפיל את כבודו ולעולל בעפר קרניו, מבלי לבקש את תפקיד האמת.

הרשו לעצמם לדבר גבוה נגד גאוננו, יחיד במינו ברב גדלו בתורה.

במקומות רבים בספרו גבול יהודא, כן בעצי הלבנון נחזהו, כי תוכן ההלכה דורשת הצהרה ובירור משארי לשונות, כי אז ראינוהו למר האי גאון בתמונה וצורה אחרת, פעמים בתור טעכניק, פעמים בתור חימיק, בתור פילולוג ועוד. וכל זאת למען בירור ההלכה, להפיח בתוכה רוח חיים, כקשטה אותה במאנין ולבושין אחרים, הנותנות צורה יותר בהירה…

מדוע לא יראתם לדבר ברבנו הגאון הרי"ל צירלסון שמא תכוו בגחלת ועונש חז״ל המבזה ת"ח, אשר משפטו חרוץ בתלמוד, שאין תרופה למכתו ונכנס תחת סוג, כי דבר ה׳ בזה וכו', כמבואר ביו״ד הל׳ כבוד ת"ח.

אתם רבנים, אשאלכם, השיבני, איפוא הייתם בתקופת גזרת גרוש נגועי ופליטי אוקרינה מבסרביא? האם נקפתם אף באצבע קטנה לטובתם, להצילם מלגלות אל ארץ נכריה? האם חרפתם נפשיכם למות, כמו שעשה הגאון הרי"ל צירלסון, אשר נתן נפשו בערבון, כי נקיים המה האוקריינים מכל אשמה, אשר טפלו עליהם, כי נדבקו במו זוהמת הבולשביזמוס, כנודע לכל מדעי פרק מתקופת העבר?

מי הציל את נפשות ילדי בני ישרון, מלחלל שבתם בבתי ספר הממשלה? מי השפיל את כבודו וערכו הרם, בזמן האחרון, על כבוד קדושת עמו ואחיו, להשתתף בצרתם, לתבוע עלבונם, להרים קרנם מבלי יתחלל לשמצה? הרי הוא כבוד הגאון הרי״ל צירלסון, הוא ולא אחר! ואלמלי נמצא בו, בהרב רי״ל צירלסון רק דבר זה לבד – דיינו. ועתה, איה, איפוא, הנמוס והלכות דרך ארץ שלכם, הקדמה לתורה? מחויבים אנחנו להכיר טובה ולנהוג כבוד באיש רם ונשא כמהו, בעוד אשר ישבתם בטח באהליכם, תחת שלחן ארוחתכם, אוכלים למעדנים והוא לא השגיח על זקנתו, שבר עצמותיו, כתת רגליו וכל זאת להציל נפשות אחינו בית ישראל, כי נקיים המה מכל אשמה, אשר טפלו נגדם שונאיהם ולהוכיח צדקתם לעיני השמש.

ולאחר עיסוק ענייני ביחס לפסקו של הרב צירלסון, מוסיף הרב גזר:

ואתם רבנים המשיגים, אם באמת תחפצו לעמוד על בירור ההלכה, הלא עליכם היתה החובה מקודם לשאול את פיו! ואף אם נניח כי שגגה יצאה מלפני השליט, הגאון הרי"ל צירלסון, הלא מצודת השגיאה פרוסה על כל. מצאנו גדולי הדור נלכדו ברשת השגיאה ובכל זאת לא נגרע ערכם. אך לצאת בקולות ותרועות בעתונים בבטוים גסים זה הוא נגד משפט תוה"ק ונגד נמוס הדרך ארץ.

ישעי׳ מענדל גזר אב"ד

אין לי מידע רב לגבי הרב ישעיה מנדל גזר זצ"ל אב"ד ארציז. הוא נפטר לאחר סיון תרפ"ח ולפני תשרי תש"ג.

אודות הרב צירלסון ותורתו, ראה גם במאמרים נוספים באתר זה: התורה שעיצבה את הטבע הישראלי., הסבר לצורך במניין בברית מילה.

מספר הצפיות במאמר: 307

התנהגות הבנים מורה על איכות עבודת ה' של האב, כנרמז בציצית / הרב אשר אנשיל יונגרייז זצ"ל
שבחו של אהרן בהדלקת המנורה - חלק א / הרב דוב מנחם רגנסברג הי"ד