בקשת הרב ישעיה יונגרייז הי"ד בהקדמתו לספר "חזון ישעיה דרשות" (תש"ב) – לאמר בשמו מתורתו ברבים

נר ה' נשמת אדם

הרב ישעיה יונגרייז הי"ד, היה גאון בתורה, וצדיק תמים, חסיד ועניו, דרשן מפואר, ובעל מדות נשגבות.

נולד בט"ו בחשוון תר"ל (1869) לאביו הגאון הרב אברהם הלוי בעל קונטרס ״בית אברהם״ (על מר״מ בנעט), שהיה בנו של הצדיק הידוע הרב אשר אנשיל, רבה של צ'נגר ומחבר הספר "מנוחת אשר". הרב אברהם "מלא את מקום אביו זי״ע ויעבוד עבודת אב״ד בטשענגער שלשים שנה. בקדושה ובטהרה נוראה ואיומה עבד את ה׳ ויהי למופת בישראל" (מתוך הקדמת "באר יצחק" גיטין ח"א). אמו של הרב ישעיה, הרבנית אסתר, הייתה בתו של הרב אברהם יצחק גליק ראב"ד טאלטשווא ומחבר שו"ת "יד יצחק״ וספרי "באר יצחק". ושל הרבנית שרה חוה רייצא בת הרב ישעיה בנעט בן הגאון האדיר הרב מרדכי בענט זצוק"ל.

חותנו, הרב מאיר איזראל אב"ד בילקע, עלה לישראל ונפטר בירושלים.

בראשית המאה נבחר כרב של קהילת זערינד, כפר ליד גרוסווארדיין. בשנת תרצ"ה (1935) עבר לגרוסווארדין והיה רב בית הכנסת "בית גרשון", תוך שהוא ממשיך להיות רבה של זערינד.

מחבר: "משנה התלמוד" על סוגיות הש"ס בשני כרכים (תרע"ג, תרע"ה), "שני ספרים נפתחים, חזון ישעיה על התורה: בראשית שמות וליקוטים, וספר ברוך מבנים אשר" (תרפ"ד, תרצ"ט), "שני ספרים נפתחים – תקון אליעזר אגדה על נישואין וברית מילה – משנה התלמוד" (תרפ"ח), "חזון ישעיה על התורה: ויקרא, במדבר, דברים, ליקוטים" (תרצ"א), "נפלאות אשר" (תרצ"ה), "חזון ישעיה על פרקי אבות" (תרצ"ו), "חזון ישעיה על דרשות" (תש"ב). דברים הובאו בשו"ת של חכמי דורו ובכתבי עת תורניים.

ידידו, הרב ישכר שלמה טיכטל הי"ד מביא את דבריו בספר "משנה שכיר" עה"ת, לפרשת וירא.

מתוך הקדמת ספר הדרשות שלו משנת תש"ב, המובא כאן להלן, עולים הדים למצוקות הנוראיות של תקופתו. נספה בשואה על קידוש השם באושוויץ בשנת תש"ד (1944). כן נספו אחיו הגה"צ מו״ה אשר אנשל יונגרייז אבד"ק צ'נגר ומו"ה ישראל יונגרייז הי"ד אבד"ק העלישויא, הרב שמאי הי"ד, הרב שמואל הי"ד, בן דודם הרב שמואל אנשל הי"ד ב"ר משה נתן,  ועוד רבים רבים מבני משפחותיהם, הי"ד. ברישומי הגרמנים רשומים יותר משבעים רבנים ממשפחת יונגרייז שנרצחו באושוויץ. הי"ד.

(מקורות: חכמי הונגריה, חכמי טרנסלבניה, אנציקלופדיה ליהדות רומניה, עלים לתרופה, ועוד).

הקדמה

יתברך היוצר וישתבח הבורא אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. ומה גם אני הדל והשפל, אני רואה בחוש מליצת דוד המלך ע"ה לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי. כי קרוב לשלשה ושבעים שנה אנכי וכל ימי היו מלא מכאובים, אך גם אם במחשכים הושיבני, נר אחד היה מאיר כנגדי והיא תורה הקדושה, וזכיתי בשנת תרע"ב, והוא לפני שלושים שנה להוציא לאור ברוך ה' חיבורי ח"א משנה התלמוד על עשרים סוגיות הש"ס, אשר בו מלוקט דבר דבור על אופניו ראשונים ואחרונים ופוסקים. וברוך ה' מצא כן כל כך עד שהרבנים הגאונים מהרבה ישיבות פקדו על הבחורים שילמדו מזה, כי היא תועלת גדול לידע הסוגיה על תקנת עגונות וגם ליקוטי תשובות בענייני המלחמה על בוריו ונספח אליו דרשות, וידיד נפשי הרבני היקר המפורסם פה לשבח ולתהילה מו"ה משה אוללמאן נ"י אמר לי שהדיין מפה גאון ישראל מו"ה פנחס ז"ל מקאסעוו אמר לו שעשיתי טובה גדולה בחיבורי בענין תקנת עגונות, ובאמת זכיתי מתוך זה שכמה גדולים נתנו לי רשות שאטפל בעגונות שבמקומם, וברוך ה', ה' הצליח דרכי להתיר הרבה עגונות מכבלי העיגון. גם הוצאתי לאור ח"ג משנה התלמוד והוא על סוגית שלית שליח לדבר עבירה וחזקה שליח עושה שליחותו. והנה גם אני בבקשה זו לפני אדון כל, אם כי הקב"ה גזר עלי לבלה ימי בעניות ודחקות ר"ל, אבל מן הראוי שייתן לי עוד חיים ארוכים שאזכה לעבוד אותו ולהוציא לאור עוד חיבורים מהכתב יד שיש לי עוד והוא לתועלת ברוך ה'.

כן דברי המחבר בלב נשבר מדבר ומבקש מאל שדי שיאמר לצרותיו די ומברך ממקורא דליבא לכל אלה שתמכו אותי באהבה, וגם בקשתי שטוחה לאוהבי ומכירי שילמדו משניות בעבור נשמתי לאחר מאה שנה, וגם יאמרו בשמי מחיבורי ברבים.

ישעי' בן אסתר.

(הקדמת ספר "חזון ישעיה, דרשות", גרוסווארדיין, תש"ב).

במאמר הבא נביא, בע"ה, את דרשת הרב ישעיה יונגרייז הי"ד לימי בין המצרים.

 

 

 

מספר הצפיות במאמר: 339

רבה של המבורג, הרב ד"ר יוסף צבי קרליבך הי"ד
חילול ה' וביזוי כבוד התורה במנהג לכפות על הציבור למנות את בן הנפטר / הרב אשר לעמיל שפיצר הי"ד