צריך שידע אנוש שקצרה שכלו הדל לחקור בכבשי דרחמנא / הרב יהודה ווטיץ הי"ד

חתונת משפחת ווטיץ הי"ד

שמחה גדולה שמחתי למצוא דבר תורה מהרב יהודה ווטיץ הי"ד, בכתבי הרב ישכר שלמה טייכלטאהל הי"ד, כפי שהובאו באחת הרשומות הקודמות. בעקבות הדברים הפנו אותי להסבר נוסף בשם ר' יהודה וואטיץ הי"ד, שמביא הרב טייכטאהל הי"ד בספרו משנה שכיר (מועדים א, עמ' 95):

וכדברי מרן רבינו מצאנז שכתב, דאנחנו שקיבלנו תורה הקדושה נוכל לילך לבטח בדרך האמת כי היא מאירת עינים, ולא לשפוט כפי רוח ושכל האנושי והגיון הפילוסופית, – שמעתי מידידי, הרבני הירא השלם וחד מנטורי קרתא דקהל פרעסבורג יצ"ו, מחותני מו"ה יודא וואטיץ יצ"ו, ב"שיר המעולות לדוד, ה' לא גבה לבי ולא רמו עיני ולא הלכתי בגדולות ובנפלאות ממני אם לא שיויתי נפשי, יחל ישראל אל ה' מעתה ועד עולם" (תהלים קלא, ג).
 
ואמר  הנ"ל, דהנה הרבה פילוסופים דימו בנפשם לעלות על רום שמים ולחקור בדבר שהוא הרבה גבוה מעל גבוה מרוח שכלם, ועל ידי זה נפלו מכל וכל, וירדו ממדריגת אדם המעלה, כי צריך שידע אנוש שקצרה שכלו הדל לחקור בכבשי דרחמנא, רק צריך לעשות עצמו תמים ולהישען על ה' אלקיו.  וזה שאמר דוד, אם כי היה ידו בכל השבע חכמות, אף על פי כן לא גבה לבו ולא רמו עיניו לחשוב כי יחקור הכל, ורק עשה עצמו כגמול עלי אמו, היינו כגמור הזה אשר לא יוכל לעשות לעצמו מאומה רק ממתין ומחכה על אמו שמאכילתו ומשקה אותו. ומה דכפול "כגמול עלי נפשי", רצה לומר הגמול הזה שבוכה ומיילל ואינו יודע בעצמו מה חסר לו עד שבאה אמו ובודקת אותו ומוצאת אותו, פעם הוא מושכב בטחב ופעם הוא צריך לאכול, אבל הוא בעצמו אינו יודע מה צריך לו. וכמו כן אמר דוד המלך עליו השלום, שהוא כגמול עלי נפשי שאינו יודע בעצמו מה חסר לו והכל מובטח עלי אמו, כמו כן אנו עם הבורא כל עולמים, כמו כן "יחל ישראל אל ה' מעתה ועד עולם", היינו שעל אופן זה צריך להיות בטחונינו על השם, עד כאן לשונו. ונכון הוא.
 

ר' יהודה (יוסף) נולד בט"ו בניסן תרכ"ח,1868, לר' ישראל ווטיץ ולמרת בלומה בטי לבית קסטנר.  הוא התגורר בפרשבורג והיה חבר בקהילת החברה קדישא שם. בי"א כסלו תש"ג, 20/11/1942, הוא גורש למחנה הריכוז טרזינשטאט, ומשם גורש לאושוויץ בתאריך כ"ב אייר תש"ד, 15/5/1944. הי"ד. (ע"פ המובא ב"בזך לבונה", הוא הוכה מכות רצח בידי הגרמנים כשסירב לעלות על הרכבת לאושוויץ, ונספה באושוויץ בי"ח בתשרי תש"ה). רעייתו רחל נפטרה בפרשבורג בכ"א בכסלו תרפ"א. 

בתחתית עמודי אתר "תורתך לא שכחתי", מוצגות תמונות בנו, ר' משה אריה ווטיץ, רעייתו מרת שרה זנטה לבית זקבך (דודה של אבי שיחי'), ותשעת ילדיהם שנספו גם הם באושוויץ בי"ח בתשרי תש"ה, 5/10/1944, הי"ד.

 
פרטים על משפחת הרב יהודה ווטיץ ניתן למצוא באתר בזך לבונה.
 
בתמונה למעלה: בתמונה נראה הרב יהודה ווטיץ הי"ד עומד מאחורי בנו, החתן, ר' משה אריה ווטיץ הי"ד, ווירצבורג 1931.

מספר הצפיות במאמר: 238

איך יהיה שאתם בעצמכם תריבו ותכו זה את זה, האין די בהכאות המצרים?! / הרב אברהם לייכטאג ווקסמן הי"ד
עצם וסיבה בקורות האומה / מאמר לעשרה בטבת מאת הרב אליעזר יעקב גרודסקי הי"ד