המשך דרשה לסיום ש”ס משניות וענייני פרה אדומה – חלק ב / הרב ישראל דוד רוקח הי”ד בשם חותנו הרב חיים יצחק ירוחם הי”ד

ובזה יש לפרש המדרש הנ”ל דכשעלה משה למרום מצאו להקב”ה שהיה עוסק בפרשת פרה והיא אומר “אליעזר בני כך הוא אומר עגלה בת שנתה פרה בת שתים”. אמר לו משה רבינו עליו השלום “עליונים ותחתונים ברשותך ואתה אומר שמועה מפי בשר ודם”. אמר לו הקב”ה “עתיד צדיק אחד להיות בעולמי ועתיד לפתוח בפרשת פרה תחילה, רבי אליעזר אומר עגלה בת שנתה פרה בת שתים”. אמר משה רבינו עליו השלום “יהי רצון שיצא מחלצי”. והקשו המפרשים ז”ל דלמה ביקש משה רבינו עליו השלום דווקא על רבי אליעזר שיצא מחלציו, דאם בשביל שאמר הקב”ה שמועה מפיו, הא איתא במסכת חגיגה דקוב”ה אומר שמעתתא מפמייהו דכולהו רבנן, וכן הובא גם כן בפרק קמא דגיטין דאמר הקב”ה “אביתר בני אומר”, “יונתן בני אומר”, ומהאי טעמא קשה גם כן על שאלת משה רבינו עליו השלום “עליונים ותחתונים ברשותך ואתה אומר שמועה מפי בשר ודם” והקב”ה השיב לו “צדיק אחד עתיד להיות בעולמי” וכו’, והרי הקב”ה אומר שמועה מכולהו רבנן. וגם הקשו המפרשים ז”ל דמהו התירוץ של הקב”ה “צדיק אחד עתיד לעמוד בעולמי” וכו’, ומהו הלשון ש”עתיד לפתוח בפרשת פרה תחילה” ומהי המעלה בזה. וגם הרי התחיל תחילה בדין העגלה שהיא בת שנתה, ומהאי טעמא נמי למה אמר המדרש שמצאו להקב”ה שעוסק בפרשת פרה, הא אמר נמי תחילה דין העגלה, ולמה לא התפלל משה רבינו עליו השלום שיצא מחלציו מיד, רק שאל “עליונים ותחתונים” וכו’ עד שהקשיב תשובת ה’ יתברך על זה אז התפלל שיצא מחלציו. ועיין בווי העמודים פרק כ”ג ובישמח משה פרשת חוקת.

ועל פי הנ”ל אתי שפיר הכל לנכון בס”ד דכיוון שיצא הבת קול במחלוקת תנורו של עכנאי דהלכה כרבי אליעזר בכל מקום, והיינו דאף על גב דברוב המקומות אין הלכה כרבי אליעזר, היינו משום שלקוצר שכל האנושי אין אנחנו משיגים שכל האמיתי, אבל על פי שכל הרוחני הלכה כמותו בכל מקום, כמו שאמרה הבת קול וכמו שכתוב בדרשות הר”ן הנ”ל, ואם כן גם כן בזה שאמר רבי אליעזר דעגלה בת שנתה ופרה בת שתים ואין הלכה כמותו, היינו משום שאין אנחנו משיגים שכל האמיתי, אבל לשכל האמיתי צריך להיות כן. ואם כן נמצא שלפי טעמי הפרה צריך להיות דפרה כשרה בת שתים, כיוון שכפי השכל האמת צריך להיות כן, אם כן ודאי כן הוא על פי טעמי פרה, רק להיות אין אנחנו משיגים טעמי פרה, ועל פי הנגלות לנו בלתי ההשגה בטעמי פרה נראה לנו דפרה בת שלום שנים, דבכל מקום עגל הוא בן שנה ובעגלה ערופה כתיב “עגלת בקר” ולכן היא בת שתים, ופרה קשישא מינה ולכן היא בת שלוש שנים, כמו שכתבו שם הרמב”ם והר”ש ז”ל בריש מסכת פרה וכן פירשו שם הרא”ש והרב ברטנורא ז”ל. והנה איתא במדרש “לך אני מגלה טעמי פרה ולאחרים חוקה”, והנה משה רבינו עליו השלום בהשיגו טעם פרה ראה והבין דפרה כשרה בת שתים, וממילא כיוון דפרה קשישא מעגלה, מובן דעגלה צריכה להיות בת שנתה. ואלם משה רבינו עליו השלום חשב כי ודאי רבי אליעזר לא מהשיגו טעמי פרה אמר זה, כי לאחרים חוקה, רק מהטעם הנגלה שפירשו אליביה המפרשים הנ”ל, דכיוון דעגל בכל מקום הוא בן שנה כדתיב ‘”ועגל וכשב בני שנה” הוא הדין כאן עגלה היא בת שנתה, ופרה דקשישא מינה היא בת שתים. אם כן רבי אליעזר לא חידש לנו מאומה רק חכמים חידשו לנו דאף על גב דבכל מקום “עגל” הוא בן שנה, הכא דכתיב “עגלת בקר” היא בת שתים, וממילא “פרה” היא בת שלוש כנ”ל. ולזה לא ביקש שיצא מחלציו, ואדרבה, שאל למה אמר הקב”ה שמועה מפי בשר ודם, ואף על פי שהקב”ה אומר שמועה מפמייהו דכולהו רבנן, הכא הווי קשיא ליה טפי כיוון שאין בו שום חידוש, ולכאורה, אדרבה, חכמים חידשו דכאן שאני מבעלמא, משום דכתיב “עגלת בקר” וגם הלכה כוותיהו. והשיב לו הקב”ה “צדיק אחד יעמוד בעולמי ויפתח בפרשת פרה תחילה ויאמר עגלה בת שנתה”, כמו בכמה מקומות דעגל הוא בן שנה, לכן פרה דקשישא היא בת שתים, דבזה אין שום חידוש רק גם רבי אליעזר יבין דאפשר לומר דכיוון שכאן שני קרא בלישנא וכתב “עגלת בקר” היא בת שתים וממילא “פרה” היא בת שלוש, רק על ידי שישיג טעמי פרה (עיין במדרש פרשת חוקת דלרבי עקיבא וחבריו נתגלו טעמי פרה) יבין דפרה כשרה בת שתים על פי טעמי פרה, וממילא עגלה על כורחך צריך לומר דהיא בת שנתה אף על גב דכתיב “עגלת בקר”, רק על ידי שרוב חכמי הדור אין משיגים טעמי פרה הנעלמים, לכן קיימא לן דעגלה בת שתים ופרה בת שלוש שכן מסתבר טפי על פי שכל האנושי הנגלה כנ”ל, ולזה אמר ה’ יתברך “צדיק אחד יעמוד בעולמי ויפתח בפרשת פרה תחילה ויאמר עגלה בת שנתה ופרה בת שתים”, דעל ידי ההנחה מפרשת פרה דמשם יתחיל תחילה ויתבונן על ידי זה דעגלה בת שנתה ופרה בת שתים, שעל ידי השגתו טעמי פרה יבין דפרה בת שתים וממילא על כורחך צריך לומר עגלה בת שנתה. ולכן ביקש משה רבינו עליו השלום “יהי רצון שיצא מחלצי”. שוב מצאתי בספר יסוד יוסף בהתיקונים אות ט”ז שכתב משם ספר יד יוסף דמה שאמר רבי אליעזר פרה בת שתים הוא על פי הסוד, וחכמים אומרים פרה בת שלוש הוא על פי הנגלה, תבוא אמו ותקנח וכו’ ופרה אינה יולדת עד שהיא בת שלוש.

ולהכי נראה התחיל המדרש שמצאו להקב”ה שיושב ועוסק בפרשת פרה, אף על גב שאומר גם כן דין העגלה, משום דעיקר הרבותא הוא מדין הפרה שאמר, ועל ידי זה ביקש משה רבינו עליו השלום שיצא מחלציו. שוב מצאתי בקו”א של המהרש”א ז”ל במסכת בבא מציעא דף נ”ט שכתב על פי דרכו גם כן דהבת קול אמת הייתה שהלכה כרבי אליעזר בכל מקום, ושהלכה כרבי אליעזר גם כן במה שאמר עגלה בת שנתה וכו’, ומשום הכי ביקש משה רבינו עליו השלום שיצא מחלציו. עיין שם.

ובזה יתפרש יוצר לפרשת פרה “רָעַד כְּהִסְכִּית טַעַם תְּחִלַּת מִשְׁנָתָהּ. פָּרָה בַּת שְׁתַּיִם עֶגְלָה בַּת שְׁנָתָהּ. בִּצֵּר צִיר תַּחַן כְּקָשַׁב שְׁמוּעָתָהּ. נָא מֶנִּי יִפְרֶה מוֹרֶה הֲלָכָה לְשַׁעְתָּהּ”, דמה שאמר “כהסכית טעם תחלת משנתה”, רצה לומר שהסכית דטעמו של רבי אליעזר הוא מתחלתה בדין הפרה, ו”טעם תחלת משנתה” של הפרה הוא שגרם למה שאמר רבי אליעזר, דעל ידי שהעמיק בתחילה בפרשת פרה והשיכ טעמיה הבין שעל ידי זה פרה בת שתים, ולכן ממילא עגלה בת שנתה, ולכן נקט נמי הפייטן “פרה בת שתים עגלה בת שנתה” היפך ממה שאמר רבי אליעזר “עגלה בת שנתה פרה בת שתים”, אם אומנם כן הוא על פי החרוז מכל מקום על פי הנ”ל יובן לנכון דבכיוון אמר כן הפייטן (דכל לשונות הפיוטים הם בכוונה ולא לצורך החרוז לבד דבחרוזים אין סימן ויכולים לעשות החרוז בכמה אופנים, ועיין מה שכתב הראב”ע במגלת קהלת על הפסוק “על כן יהיו דבריך מועטים”) לומר דעל פי הטעם כן הוא על ידי שבתחילה הבין מטעם הפרה שהיא בת שתים, ולכן אמר גם כן דעגלה בת שנה, אף על גב דגם הוא הבין דמסתבר לומר דעגלה בת שתים מדכתיב “עגלת בקר”, ולכן ביקש משה רבינו עליו השלום שיצא מחלציו כיוון שראה שהשיג טעמי פרה. ולזה אמר “רעד כהסכית טעם תחלת משנתה פרה בת שתים עגלה בת שנתה”, ולכן “ביצר ציר תחן נא מני יפרה מורה הלכה לשעתה”.

ובזה יש לומר הטעם מה שהוצרכו לערב בכל הפרות מאפר הפרה שעשה משה רבינו עליו השלום במדבר, דכל הפרות נעשות בת שלוש או בת ארבע כחכמים, ולפי טעמי הפרה פרה בת שתים, ואע”ג דגם לרבי אליעזר כשרה בת שלוש גם כן, מכל מקום מדרבנן מיהת פסולה לרבי אליעזר (ועיין שם בר”ש ותוספות יו”ט מה שכתבו בזה) ובוודאי כן הוא על פי הסוד ויותר נכון להיות בת שתים, ומשה רבינו עליו השלום דידע והבין טעמי פרה, בוודאי פרה הראשונה דכתיב “ויקחו אליך” בוודאי לקח על פי מה שנראה למשה רבינו עליו השלום על פי טעמי הפרה, וכמו שדרשו חז”ל גם כן על “ויקחו אליך” לך אני מגלה טעמי הפרה וכו’, לכן מערבין בכל הפרות מאפר הפרה של משה רבינו עליו השלום שהיתה על פי טעמי פרה. ובזה יש לומר נמי מה שפירש רש”י ז”ל “ויקחו אליך” לעולם הוא על שמך פרה שעשה משה במדבר, דלהיות פרה הראשונה נעשית על ידי משה רבינו עליו השלום בת שתים, ועל פי שכלנו האנושי איננו משגים שתהיה כשרה, לזה אמר “פרה שעשה משה במדבר” כפי ידיעתו הנשאה. ובזה יש לומר המדרש מה ראה קרח לחלוק על משה, פרה אדומה ראה, דבכל מה שעשה משה רבינו עליו השלום לא היה מקום לקרח לתופסו חס ושלום, כיון שמשה רבינו עליו השלום היה יכול להוכיח בטעמו ונימוקו שהדין עמו, אבל במה שלקח משה רבינו עליו השלום פרה בת שתים שכן היא כשרה על פי דין על פי מה שהשיג משה רבינו עליו השלום טעמי פרה (ואדרבה יותר נכון הוא בת שתים על פי סוד בטעמי פרה כנ”ל, וגם אם גם מדרבנן כשרה בת שלוש גל לרבי אליעזר, עיין שם בר”ש ותוספות יו”ט, מכל מקום כיוון דגם בת שתים כשרה על פי טעמי פרה על כן לא המתין משה רבינו עליו השלום כדי שלא תשחיר ותפסל, עיין שם בריש מסכת פרה) בזה לקח עצמו לחלוק עליו ולהוכיחו, דעל פי מה דכתב בעגלה “עגלת בקר” מבואר דהיינו בת שתים ופרה דקשישא היינו בת שלוש כחכמים דקיימא לן כוותינו, ומשה רבינו עליו השלום לא היה יכול להגיד להם טעמו ונימוקו כי נאסר מלהגיד להם טעמי פרה, ד”לך אני מגלה טעמי פרה ולאחרים חוקה”. ועוד האריך בדברים מתוקים מדבש ונופת צופים, אולם אין פה מקום לקבל אריכות, ועוד חזון למועד ברצות ה’.

ידידו הק’ ישראל דוד רוקח.

מספר הצפיות במאמר: 96

אם נוכיח את בנינו בלא יסוד מדברי רז"ל לא יועילו דברינו / הרב אברהם דוב ליכטנשטיין הי"ד
בקדושה ובטחון יקנו התורה, ובהדרכת בני ביתו בדרכי התורה, יזכה לשפע טובות ברוחניות ובגשמיות / האדמו"ר מאנטניה רבי ישראל שלום יוסף הגר הי"ד