גודל ההשתוקקות והשמחה של הרב עוזיאל בודנר (מייזליש) בכל מצווה שעשה / הרב נפתלי מנחם ולדמן הי”ד והרב אלעזר מייזליש הי”ד ועוד

חתימה וחותמת הרב נפתלי מנחם ולדמן הי"ד

יתברך הבורא וישתבח היוצר אשר זכינו והגיענו להוציא לאור חידושי אגדה על התורה המתוקים מדבר ונופש צופים מכבוד חותננו הרב הגאון הצדיק בוצינא קדישא חו”פ כבוד קדושת מו”ה ר’ עוזיאל מייזעלס זצ”ל בן החריף ובקי החסיד מו”ה ר’ יוסף אבדק”ק האנשאוויץ זצוקללה”ה. והנה להרבות בשבחו אין לנו רשות כי אדמו”ח זצ”ל צוה עלינו שלא לכתוב על מצבתו שום תואר רק כשאר בני אדם, רק נספר מקצת שבחו, דהיינו התנהגותו שלו. ראשית גודל השתוקקותו בכל מצוה שעשה היה כל כך בשמחה גדולה כמו איש שמרויח אלפים ורבבות ולא עברה עליו כמעט לילה אחת מלקום חצות לילה ולימד בשקידה רבה עד שהאיר היום ומסכת ביצה היה שגור על לשונו כי הוא למד מסכת ביצה כמעט מאה פעמים וסיגף את עצמו בעניני אכילה כמו שמבואר בראב”ד ז”ל והתענה תעניתים בלי שיעור ולא ידע מזה שום איש וסבל צער ויסורים בענינים שונים ולא ביטל תלמודו בשביל זה וחוץ מזה סבל צער גידול בנים ובשביל שלא הניח בן קיימא על כן קראנו את שם הספר “בן עוזיאל” שיהיה במקום בן, וטעם השני כלשון הכתוב בתורה יונתן בן עוזיאל. ואל יפלא בעיני הקורא אולי המצא תמצא לפעמים דבר אשר כבר קדמוהו בספרים הקודמים, זה היה מחמת שלא עיין רק מעט מזעיר בספרי אגדה והא ראיה שלא הביא הקדמות מספרים אחרים רק מעט מזעיר. וכשהיה דורש ברבים בשבת הגדול או בשבת תשובה, לא עיין בדברי אגדה רק מה שעלה אז במחשבתו. ויש בידינו כתבי יד על הרבה סוגיות הש”ס ומחמת צוק העיתים אי אפשר לנו להדפיסם כידוע. ועל זה מקונן ירמיה הנביא “בת עמי חגרי שק והתפלשי באפר אבל יחיד עשי לך”, ופירשו המפורשים אבל של בן יחיד מי שאין לו אלא בן יחיד ומת, כן קרה לנו בעוונותינו הרבים כי כבוד קדושת אדמו”ח הרב הגאון הצדיק זצ”ל היה אצלינו כמו בן יחיד. ופתאום הוסר המצנפת והורם העטרה שנלקח מאתנו ארון אלקים בים שבעה עשר בתמוז שנת תרצ”ב. אוי לנו על שברנו, כמו שכתב רש”י ז”ל שקשה מיתתן של צדיקים לפני הקב”ה כיום שנשתברו הלוחות, על כן הדפסנו את החידושים שלו כדי שיהיו שפתותיו של אותו צדיק דובבות בקבר כמאמר חכמינו ז”ל “אגורה באהלך עולמים”, ובזכות זה אנו נקוים שיליץ טוב בעדינו ובעד כל המשפחה ובעד העיר הזאת. וה’ יתברך יעזור לנו שיקויים בנו מאמר הכתוב “לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ד’ מעתה ועד עולם”.

דברי חתני המחבר

ה”ק נפתלי מנחם וואלדמאן בהרב הגאון מהרמ”ע זצללה”ה דומ”צ דפה יצ”ו,

 ה”ק אלעזר מייזעלס,

ה”ק יעקב פוקס.

ה”ק שלמה זלמן ווינטערניטץ ח”ב

(בן עוזיאל, הקדמה מחתני המחבר לכבוד חמינו המחבר ז”ל)


הרב נפתלי מנחם ולדמן הי”ד בן ראב”ד בארשא רבי משה עזריאל ולדמן ומרת חנה. הרב נפתלי מנחם נשא לאשה את מרת ברכה בת רבי עוזיאל בודנר (מייזליש) מחבר הספרים ‘דברי עוזיאל’ ו”בן עוזיאל”, דומ”ץ טשחויב, רבה של העיר קומרניק (סלובקיה) ואחר כך דיין ומו”צ ביסטריץ (בעבר אוסטרו-הונגריה, משנת 1918 רומניה ובין השנים 1940 ו-1944 הונגריה).

הרב נפתלי מנחם היה שו”ב בבארשא (בשנת תרס”ד), דומ”צ בעקלאן ולאחר פטירת חותנו בשנת תרצ”ב (1932), מילא את מקומו כדיין ומו”צ בביסטריץ וכרבם של קהילת חסידי ויז’ניץ ממוצא בוקובינה ומאמארוש בבית המדרש על שם “ר’ זישא קורליך” שם.

הרב נפתלי מנחם ולדמן מוזכר בשו”ת לחם שלמה, או”ח סי’ קמט, שו”ת אמרי יהודה (בסוף מהדורת תשל”ט) סי’ יד, יט,כ, הוא ניזכר גם בשו”ת דברי עוזיאל סי’ ב,יד וחידושיו משוקעים בספר זה..

הרב נפתלי מנחם חתום על הקדמת ספר “בן עוזיאל” מאת חתני רבי עוזיאל בודנר, לצדו חתמו גם חתני המחבר, הרב אלעזר מייזליש הי”ד והרב יעקב פוקס, מנכבדי קהילת טאשנד, וכן חתן בת המחבר הרב שלמה זלמן ווינטרניץ.

הרב נפתלי מנחם נספה באושוויץ בי”ח בסיוון תש”ד (1944). נספו גם רעייתו הרבנית וארבעה מילדיהם: יוסף יהושע, רחל, אלטא שפרינצא ומשה עוזיאל. רק שלשה מילדיהם שרדו.

גיסו, הרב אלעזר מייזעלס, שו”ב ומטובי המלמדים ב”תלמוד תורה” בבסטריץ, נולד בסביבות שנת 1892 לאביו, הרב החסיד ר’ יצחק אייזיק  ולאמו מרת רוזה בלומה, נשא לאשה את מרת פערל בת הרב עוזיאל בונדר (מייזליש). שניהם נהרגו בשואה בשנת 1942 עם ילדיהם: משה דוד, חיה, מרדכי, יוסף וחיים עוזיאל. הי”ד. בנם הרב נפתלי צבי שרד את השואה

מספר הצפיות במאמר: 106

דרך התלמידים ללכת בדרכי רבותיהם, שיזכרו דבריהם ומנהגיהם לדורות / רבי יחיאל מיכל סגל גאלד הי"ד
כח ההרגל וחשבון הנפש / הרב דוד מינצברג הי"ד