מפני מה עשה ה’ ככה לארץ הזאת, מה חרי האף הגדול הזה? / הרב רפאל אהרן קנופלר הי”ד

“כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם ובין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבות בשעריך וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה'” וגו’. שמעתי דבר יקר מהרבני המופלג בתורה ויראה מו”ה נטע וולף עקשטיין שליט”א מעיר פעסט יע”א שהכתוב סובב על עניני רדיפות שנעשה לאחינו בני ישראל במדינת אשכנז, ה’ יתברך ברוב רחמיו וחסדיו יעזור ויגן ויושיע לכל החוסים בו במהרה בימינו אמן – שבדו מלבם גזירות וחוקים אשר תסמר שערות אנוש. ודבר פלאי שעם שהם ברום המעלה אשר אין בדוגמתו, יהיו עושין מעשה אכזריות, ומבחינים בין דם לדם, לומר כי כמו שיש חילוק בדמים הנבחנין בעורקי האנשים כן יש אריאטישע בלוט ויש סעמיטישע בלוט, ואומרים שדם האריאטי הוא מוכשר לקולטור לבנות ולעשות חוקים ולכל עניני הקולטור, אבל דם הישראלי סעמיטישע בלוט, אין ביכולתו רק להכות להחריב ולנתוץ גבולי עם. על פי לשונם.

וגם עשו חילוק באנשים שעומדים לפני הערכאות שלהם, אם ערל אחד וישראל אחד לפני דיניהן ויש להם אשם אחד, על האשם שעשה העכו”ם פוטרין אותו, ועל אותו עון עצמו אם יאשם הישראלי אז נותנים עליו עונש חמור. ולא די שסוגרין אותו, אלא שסובל שם יסורין קשים רחמנא ליצלן. ועוד דבר אחד אשר עדיין לא נשמע כמוהו שבאם ימצא אצל ערל חולי המדבקת אז מוליכין אותו אל בית החולים ומרפאין אותו, אם יארע זאת חס ושלום לבר ישראל אותו חולי ממש אז מפרידין אותו מחבורת בני אדם למחנה הסגר קאנצערנראציאן לאגער ומניחין אותו בחוליו בלי עזרה רפואית.

והנה לכאורה יש לשאול מפני מה עשה ה’ ככה לארץ הזאת, מה חרי האף הגדול הזה, וכי חשוד קודש בריך הוא לעשות דינא וכו’. אבל אם אנו מסתכלין בעיני שכלי אנו רואין שאחינו בני ישראל אשר בארץ אשכנז הרחיקו את עצמן למאד מדרך תורה הקדושה, ומעטים המה המחזיקים שמה בדרך תורה הקדושה, ובהרבה דברים רוצים להתדמות עצמן לאומות העולם, ומעט מעט פנו עורף לגמרי לתורה הקדושה, וכמה סיסטעמען עשו להקל עול הגלות מעליהן עד לבסוף נשעו קרח מכאן ומכאן שהרחיקו את עצמן מדת משה וישראל, וקרח מכאן שאדרבה תכבד העבודה על האנשים.

והנה יש כמה וכמה סיסטעמען לבר ישראל אבל צריך לדעת ולשום על לבו שהסיסטעמען אלו שיהיו על פי התורה. והנה יש ביניהם הרבה חילוקי דעות, זה אומר שדרכו הוא דרך האמת וצד שכנגד אומר בהיפוך, וכעין זו הם תמיד במחלוקת ומתחילין בכיתות שונות, אבל האמת הוא שאין לנו שיור רק התורה הזאת שנתנו לנו במורשה וממנו אין לזוז אפילו זיז כל שהוא.

וכל ענין הנ”ל מרומז היטב בפסוק הנ”ל, “כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם”, דהיינו כמו שאנו רואין שעשו חילוק בין דם שלהם לבין דם איש הישראלי, וכן גם “בין דין לדין”, דהיינו החילוק שעושין בערכאותיהם בין ישראל לעכו”ם, “ובין נגע לנגע”, כלומר בין חולי המתדבקת של ישראל ובין חולי הנ”ל כשהוא לעכו”ם, ותסמרו שערות ראשך על הנבלה הגדולה הנעשית, ותתפלא על הדבר מדוע הגיע אליך ככה, תדע שהתורה הקדושה בעצמה משיבה לך טעם הדבר, על אשר “דברי ריבות בשעריך”, כלומר מחמת שרבתה ביניכם חילוקי הדעות והמחלוקות אודות איך ובאיזה סיסטעם תקילו מעליכם את עול גליות. ומה העיצה היעוצה, לקיים את “וקמתה ועלית אל המקום אשר יבחר ה'”,  כלומר שכל סיסטעמען שלך יהיו רק על פי דרך התורה הקדושה ואז תשכב בטח בדד. וה’ יתברך יחוס ויחמול על שארית הצאן המייחלים לחסדיו הגדולים במהרה בימינו אמן.

(הרב רפאל אהרן קנופלר הי”ד, מנורת אהרן, עמו’ קסא-קסג)

מספר הצפיות במאמר: 28

לחיות פירושו לפעול - הרהורי אלול / הרב ד"ר קלמן חמיידס הי"ד
הסבר לכך שהורגלנו לבקש 'אלהא דמאיר ענני' / הרב יצחק דובער גרינברג הי"ד