מסעות בני ישראל – ביד משה ואהרן / הרב משה יהודה ברמן הי"ד

תמונת הרב משה יהודה לייב ברמן הי"ד

אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרן.

וקשה הא נחשבו גם המסעות שהיו אחר מיתת אהרן.

הרב מקשה כאן מדוע נאמר כאן שמסעי בני ישראל היו "ביד משה ואהרן", והרי מחלק ממסעות אלו היו לאחר פטירת אהרן?

ויש לאמר כיון שרוב מסעות היו ע״י שניהם אמר על כלם ביד משה ואהרן.

בהסבר הראשון הוא מסביר שהיות ורוב המסעות היו בהנהגת שניהם, ניתן לאמר שהמסעות היו על ידם, אף שחלקם היו לאחר פטירת אהרן. 

עוד יש לאמר על פי מה שפירש באור החיים הקדוש, טעם ששיתף אהרן מפני שהוא היה התוקע בחצוצרות למסעיהם. וקשה הא כתיב ובני אהרן יתקעו, על כרחך מפני שכל הכהנים נקראו על שם אהרן. אם כן, יש לאמר שגם אחר מיתת אהרן נקראו על שמו כאלו הוא חי…

בתירוץ השני, הרב מציע, על פי פירוש אור החיים הקדוש, שאף בני אהרן קרויים "אהרן", והיות וכל המסעות היו בידי משה, אהרון או בניו, נקרא הדבר שכולם היו "ביד משה ואהרן".

ועוד יש לומר על פי מה שכתב בתרגום יונתן לפרש ביד משה ואהרן, היינו הנסים הנעשה על ידיהם. וזה היה במסעות דבחיי אהרן, שגם מלחמת הכנעני שאחר מיתת אהרן אינו נס חדש שהרי היו עמלקים וכבר גבר ישראל עליהם והחלישן במלחמה ראשונה.

בתירוץ השלישי, הוא מביא את ביאור התרגום יונתן, שכוונת "מסעי בני ישראל" היא לניסים שהיו במסעות, והיות וכל הניסים הללו היו בחיי אהרן, הרי שהם כולם היו "בידי משה ואהרן". ולמרות שהיו גם נס לאחר מיתת אהרן, בניצחון המלחמה עם העמלקים שהתחזו לכנענים, אין זה אלא המשך לנס שהיה בחיי אהרן ולא סוג חדש של נס, ולכן גם נס זה כלול במה שהיה "ביד משה ואהרן".

ועוד יש לומר מה שכתב "ביד משה ואהרן", רצונו לאמר, ההוצאה ממצרים לצבאותם, זה היה ביד משה ואהרן.

בהסבר הרביעי, מציע הרב ש"ביד משה ואהרן", אינו מתייחס כלל למסעות, שהרי חלקם לא היו ביד אהרן, אלא ליציאת מצרים. כלומר, "אלא מסעי בני ישראל", ובני ישראל הם "אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם, ביד משה ואהרן".

לסיכום, על הקושיה איך ניתן לאמר שהמסעות היו "ביד משה ואהרן", והרי חלקם היו לאחר מיתת אהרן, יש ארבע תירוצים במספר מישורים.

"מסעי בני ישראל" יכול להיות רוב המסעות ולא כולן, או ש"מסעי בני ישראל" הניסים של המסעות ולא המסעות עצמן. "אהרן" יכול להיות גם בניו, ולא רק הוא עצמו. ויתכן שאין כלל מקום לשאלה, כי הנחת היסוד שעל המסעות נאמר שהיו "ביד משה ואהרן", מוטעית, וזה לא נאמר אלא על "אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם".

(תורת משה, פרשת מסעי, מאת הרב משה יהודה ברמן הי"ד)

מספר הצפיות במאמר: 143

ביאורים ודרושים להפטרת שבת חזון / הרב עזריאל זליג נח קושלבסקי הי"ד
טוב בא"ת ב"ש נפש / הרב יעקב יהושע פרומן הי"ד