אשמורת הבוקר – שעה שהתינוק הישראלי בוכה על גלות השכינה לעורר את ישראל לעבודת הבורא / הרב מנחם גרשון מושקוביץ הי”ד

‘ויהי באשמורת הבוקר וישקף ה’ אל מחנה מצרים ויהם את’ וגו’, כל מקום שנאמר ‘וישקף’ לרעה, ומה רעה ראה כאן, אפשר לפרש על פי מאמרי חז”ל בברכות ג’, ‘שלשה משמרות הוי לילה ובאשמורה ראשונה וכו’, ובאשמורה שני’ וכו’, ובאשמורה שלישית למאן דגני בבית אפל תינוק יונק משדי אמו’. ובבוקר באו בני ישראל לפני דוד מלך ישראל, עמך ישראל צריכים פרנסה, מדוע אין להם פרנסה, משום ‘דגנא בבית אפל’, אפל בלי אמונה ובטחון אמתי ודואגים רק על הפרנסה.

ופרעה רצה לבטל את סימנה של האשמורה השלישית, כי אמר ‘כל הבן היאורה תשליכוהו’, ועל ידי זה רצה לבטל בזמן שתינוק יונק משדי אמו, יען שאז הוא עת הרחמים שהקב”ה שט בעולם הרחמים והחסד. ופרעה שהאמין רק בטבע, כמו הרכב והסוס, ועל זה נאמר ‘ויאסר את אופן מרכבותיו’, למען שיטשטש את ישראל מלהאמין בה’ ובמידותיו של רחמים. ועל זה אמר הקב”ה בשום אופן לא, שנאמר ‘וישקף ה’ אל מחנה מצרים’. מתי, דווקא ‘באשמורת הבוקר’, ויהמם אותם ואת מרכבותם, את המזל ואת השר שלהם. ‘ויושע ה’ את ישראל’, שהתעוררו רחמי ה’ באשמורת הבוקר, כאשר התינוק הישראלי בוכה על גלות השכינה לעורר את עם ישראל לעבודת הבורא יתברך שמו, שאז ראה התינוק הישראלי יותר ממה שראה יחזקאל הנביא. ופרעה בכל כח הטומאה שלו רצה כל זה לבטל, ולכן הוכרח ה’ לבדו לבא ולגאלנו. ולכן באה ההשקפה על פרעה לרעה, ועלינו לטובה ולגאלנו במהירות הבזק. כן ימהר ה’ אלוקינו את גאולתנו ופדות נפשנו במהרה בימינו אמן.

(זכרון קדושים, מהדורה ראשונה, עמ’ לד)


הרב מנחם גרשון מושקוביץ, נולד בשנת 1886 להוריו, הרב יעקב דוד מושקוביץ והרבנית מרת חוה שרה מדובראווקע. היה תלמיד ה’קדושת יו”ט’ מסיגט והרשד”ה מפהר-דארמאט ושל ה’תבואת השדה’ מבאנהאד. נשא לאשה את מרת גיטל לאה (שנולדה בשנת 1886) בת רבי יהושע ברוך רייניץ אב”ד באלקאן וצ’צ’וביץ, ומילא את מקום חותנו כאב”ד צ’צ’וביץ (סצ’ובצה, צ’כוסלובקיה). הרב מנחם גרשון עמד בראש ישיבה גדולה והעמיד תלמידם רבים שהיו לרבנים ותלמידי חכמים. הוא פיזר ממונו לצדקה, מסר נפשו להצלת יהודים ממצוקותיהם, פעל לשחרור יהודים שנאסרו וערך עם רעייתו סעודות אירוסין בביתם לכלות עניות. הוא היה מוהל ונסע לצורך כך במסירות נפש למרחקים בקור ובכפור, אף כשהיה סוחר גדול עמוס טרדות. הוא היה דיין בקי מאוד בחושן המשפט והוזמן לדון בעניינים סבוכים בבית דינו של רבי שאול בראך אב”ד קאשוי. הוא היה חסיד בעלזא מסור והאדמו”ר רבי יששכר דוב כבדו מאוד והשתעשע עמו בדברי תורה. הוא עסק בחילופי מכתבים ותשובות עם גדולי דורו. הוא נהג לקום כל לילה אחרי חצות ללמוד תורה ועבד את ה’ בשמחה. הוא הוזמן למרחקים להיות בעל תפילה בקול ערב בימים הנוראים. הרב מנחם גרשון ורעייתו נספו בשואה בשנת תש”ד.

כמעט כל כתביו אבדו בשואה, ושרידי כתביו יצאו לאור בספרי ‘זכרון קדושים’ שהוציא לאור בנו, הרב נתן אהרן מושקוביץ לזכר הוריו. מלבד בנם זה שעלה לארץ שנים רבות לפני השואה ומלבד בתם מרת חוה שרה שמידר, נספו כל שאר ילדי הרב מנחם גרשון ורעייתו:

בנם הרב שמואל יחיאל מיכאל מושקוביץ אב”ד נאדי-פאללאד (שנולד בשנת 1903) ורעייתו מרת מאטיל לבית רייניץ וכל משפחתם. הרב שמואל יחיאל מיכאל היה למדן מופלג, חריף ובקי, ומומחה גדול להלכות מקוואות שנשלח להכשרת המקוואות בכל הסביבה. הוא היה תלמיד רבי עקיבא סופר בפרסבורג.
בנם הרב חיים מושקוביץ (נולד 1905) ומשפחתו.
בנם הבחור שלום (נולד 1912) שנפצע ונהרג בצרפת.
בנם חנניה יום טוב ליפא מושקוביץ שנהרג יחד עם הוריו.
בתם הרבנית מרת צלווע אשת הרב חיים צבי הכהן פריד אב”ד גליל קאפיש שנהרגה עם התאומים שלה.
בתם מרת ריזל שנהרגה עם בנה היחיד אברהם יהושע, הי”ד.

היארצייט שלהם נקבע ליום י”ג במרחשוון.

מספר הצפיות במאמר: 307

בכל מעמד ומצב שיהיה ישים האדם בה' מבטחו / הרב יצחק קליין הי"ד
מעלת שנים יושבים ויש ביניהם דברי תורה / הרב יהודה אריה פרייברג הי"ד