מותר לעשות מצוות על מנת לקבל שכר רוחני בעולם הזה: להגן מהחטא, לחזק את יראת ה’ ולגרור עוד מצווה / הרב חיים ליפשיץ הי”ד

תמונת הרב חיים ליפשיץ הי"ד

כדי למלא רצונך אכתוב לך דבר אחד בזו הסדרה פרשת ראה, “ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וכו’ את הברכה וכן'”. וראיתי קושיא, מאי טעמא אצל הקללה כתוב “והקללה אם לא תשמעו וסרתם וכו'”, ואצל הברכה לא כתוב “את הברכה אם תשמעו והלכתם בדרך ה'”.

ואמרתי בדרך פשוט כי מחשבה טובה הקב”ה מצרף למעשה ומחשבה רעה אינו מצרף למעשה, אפשר לומר עוד, לכאורה קשה והא שכר מצוה בהאי עלמא ליכא, וכאן כתוב שכר. אלא התירוץ, מאי טעמא שכר מצוה בהאי עלמא ליכא, כי כל שכר העולם הזה אינו כדאי לנכות משכר העוה”ב, וזה יוכל לומר אם רוצה לקבל שכר גשמי מעוות, אבל אם רצה לקבל שכר אחר, כגון הא דאמרינן דמצוה מגין מן החטא, מצוה גוררת מצוה וכדומה, זה מותר. כמו ששמעתי “מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלוהיך”, שמעתי כי כתוב בשם האר”י הקדוש, כי מצות קימה מפני שיבה מביא לידי יראה. וזה אמרתי פירוש על הגמרא ברכות כח ע”א, רבי זירא כי הוה חליש מגירסיה הוה אזיל ויתיב אפיתחא דבי ר’ נתן בר טובי, אמר כי חלפו רבנן אז איקום מקמייהו ואקבל אגרא וכו’, (ועיין גם עירובין כח ע”ב העובדא בלשון אחר קצת). וקשה, וכי שרי כדי לקבל אגרא, אלא זה אגרא שמביא לידי יראה, זה מותר, שרצה לקבל אגרא כדי לקיים כל המצווה, ולא שכר גשמי, זה מותר. וזה שאמר הכתוב “ראה אנכי נותן לפניכם היום”, בעולם הזה ברכה, וקשה שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. אמר “את הברכה אשר תשמעו”, וכתב רש”י על מנת שתשמעו, כי מצוה גוררת מצוה, וזה מותר, ממילא לא קשה מאי טעמא לא כתוב “והלכתם”, כי בכאן רצה הכתוב להשמיענו כי על האופן הזה מותר לתשלום שכר. ודי לחכימא.

יעזור לנו השם יתברך שהתורה שאנו עסוקין בה יצילנו מן החטא ומן השגגה, ויוכל לעשות תשובה שלימה באמת ונתברך בכתיבה וחתימה טובה.

(קול דודי, עמ’ צב-צג).



הרב חיים ליפשיץ נולד לאביו רבי דוד אריה ולאמו פייגל’ה בעיר ריישא שבפולין, בשנת תרנ”ד (1894). בגיל שמונה עלה עם מפחתו לארץ ולמד בישיבת “עץ חיים” בירושלים. בגיל שמונה עשרה היגר להונגריה, שם נשא לאשה את מרת רבקע צירעלע בת ראש הישיבה רבי איציק’ל יעקובויץ מקיסברגדא (קליינוורדיין). נסמך לרבנות ע”י רבי מרדכי ווינקלר בעל ה”לבושי מרדכי”. מגיל עשרים וחמש שימש דיין דיין בעיר, ייסד ישיבה גדולה עם מאות תלמידים והיה ראש הישיבה. בכל שבתות הקיץ מסר שיעורים בפרקי אבות, מעבר לשיעורי הלילה הרגילים בהכל השנה. הרב חיים היה חברותא של רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם מלויזנבורג, לרב חיים ולרבנית רבקה צירל נולדו חמש בנות וארבעה בנים. בתו הבכורה, חנה יוטה, נשאה לאחיו בירושלים בשנת תרצ”ו (1936). שתי בנות נוספות נישאו בהונגריה. הרב חיים והרבנית רבקה צירל, נהרגו באושוויץ בי”ב בסיוון תש”ד, יחד עם ילדיהם הקטנים אלטע חיה, נתן נטע, מיכאל ומשה, ויחד עם שתים מבנותיהן הגדולות, בעליהן וילדיהם. .מכתביו הרב חיים ליפשיץ לאחינו יצאו לאור בספר “קול דודי – מכתבי תורה” (ירושלים, תשנ”ג).

מספר הצפיות במאמר: 108

כמה מעשיות נאמנות / האדמו"ר רבי אליעזר צבי סאפרין הי"ד
דרשת לשבת חזון, לחיזוק הצניעות / הרב חיים זאב וויינרב הי"ד