ביאור האדמו”ר מזיכלין למעשה ברבה ורבי זירא בסעודת פורים / הרב אפרים מאיר גד זיכלינסקי הי”ד

עד דלא ידע

רבה ור’ זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי. איבסום, קם רבה ושחטיה לר’ זירא, למחר בעי רחמי ואחייה. לשנה אמר ליה תתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי, אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא (מגילה ז’ ע”ב).

רבינו זצ”ל ביאר הגמרא הזאת על דרך רמז ועבודת ה’ ומוסר השכל ואמר דסטרא דקדישא נקרא בבחינת ‘רבה’ כי גדול ורב הוא, ולעומת זה נקרא הסטרא אחרא ר”ל ‘ר’ זירא’, כי גם היא מחזיקה עצמה לרב, אבל מאן דהוא רב הוא זעיר (זהר חדש א קכב ע”ב) וקטנה וזעירא היא לעומת הקדושה כמובן.

והנה ידוע דהעניין של מצות שמחת פורים הוא באכילה ושתיה, כמו שמובא בגמרא (פסחים סח ע”ב) הכל מודים בפורים דבעינן נמי לכם, מאי טעמא ‘ימי משתה ושמחה’ כתיב ביה. וממילא יוכל בכח המצוה ההוא לתקן ולבטל ולהכניע לגמרי כל הסטרא אחרא ר”ל שיש בענייני אכילה ושתיה, ובכל ענין שנקרא אכילה כמו (משלי ל,כ) ‘אכלה ומחתה’ וכו’, כידוע. ומובא בזוהר הקדוש (ח”א רמב ע”ב) ‘יששכר חמור גרם’ (בראשית מט,יד), יש שכר דא הוא אגרא דאינון דמשתדלי באורייתא כו’. יששכר דאשתדלותיה באורייתא כפית ליה לחמור [היא הסטרא אחרא ר”ל] ונחית ליה מההוא גרם המעלות כו’. אכן הצדיקים הגדולים כאשר באים להכניע להרע והסטרא אחרא ר”ל אז ביכולתם להכניעו לגמרי, אבל אצלם אין זה עבודה תמה, כי כאשר יכנע הרע לגמרי אם כן לא ישאר להם דבר המנגד לעבודתם, ובלי בחירה אין זה שלימות העבודה לה’. ולכן אם כי הצדיקים מכניעים את הרע, אבל לא לגמרי, כדי שיוכלו שוב לעבוד את ה’ ב’סור מרע ועשה טוב’. ועל זה נאמר (יחזקאל א,יד) ‘והחיות רצוא ושוב’, כי זה הוא חיותו של הצדיק לעבוד את ה’ יתברך בבחינת רצוא ושוב, והבן.

וזאת אשר רמזה לנו הגמרא הקדושה בסיפור הקדוש ההוא. רבה ור’ וירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי, שהצדיק בבחינת ‘רבה’, שהוא מסטרא דקדישא, עושה הסעודת פורים, שהיא האכילה ושתיה שיש בה על הלבוש והגוון גם מבחינת היצר הרע והסטרא אחרא, שהוא בבחינת זירא, כמו זעירא, כמו שנאמר (דברים יא,טו) ‘ואכלת ושבעת השמרו לכם פן יפתה לבבכם’. ובגמר (ברכות לב ע”א) היינו דאמרי אינשי מלי כריסיה זני בישי, ופירש רש”י ז”ל, מילוי הכרס הוא ממיני חטאים הרעים. והצדיק דרך עבודתו באכילה ושתיה כדי לבטל ולהכניע הסטרא אחרא כנ”ל.

קם רבה ושחטיה לר’ זעירא, דהיינו שהצדיק אכל בקדושה כל כך עד ששחט והכניע לגמרי למאן דאיהו זעירא, הוא הסטרא אחרא, שכל התאוות הנבראות בשם אכילה כנ”ל נתבטלו לגמרי על ידו אז למחר היינו שאחר כך ראה שלא נשאר לו שום מנגד בעבודתו ועל ידי זה לא יהיה עבודתו תמה ושלימה וכנ”ל. בעי רחמי ואחייה, להשאיר לו קצת חיות וכח שיוכל להיות לנגד לו, והוא בבחירתו יתגבר עליו בכל פעם כדי שיהא עבודתו שלימה.

לשנה הבאה אמר שוב ניתי ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי, היינו בעבודה קדושה כזאת ולבטל הסטרא אחרא לגמרי, ואם נראה שנצטרך לו עוד אז שוב נחיה אותו. אמר שלא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא, שאחר הביטול לגמרי יהא היכולת שוב ליתן בו חיות למען לעבוד עבודה תמה, ולכן אין בו חפץ לעשות עוד כמאז להכניע אותו לגמרי, וזה יהיה באמת רק לעתיד שאתא הקב”ה ושחט לשוחט במהרה בימינו אמן אבל לעת עתה מוכרחים הצדיקים לעבוד השי”ת עבודה תמה בסור מרע ועשה טוב והבן.

(להב אש, תורות ליקוטים ומעשים אודות האדמו”ר רבי שמואל אבא מזיכלין)


הרב הצדיק והחסיד רבי אפרים מאיר גד זיכלינסקי מלאדז’ בן האדמו”ר רבי חנוך סעדיה מסטריקוב הי”ד, נשא לאשה את מרת חיה טויבא בת רבי יואל היילפרן מבראזאן. הוציא לאור את הספר “להב אש” (פיעטרקוב, תרצ”ה) ובו תורה, ליקוטים, תולדות וסיפורים נפלאים אודות האדמו”ר רבי שמואל אבא מזיכלין, וזאת במטרה להלהיב את האדם לעבודת ה’ ולאמונת צדיקים טהורה. רבי אפרים מאיר גד גורש מגטו ורשה ונספה בטרבלינקה עם אביו ורבים מבני משפחתו.

מספר הצפיות במאמר: 151

אי אפשר לבוא ליראת השם אם לא יכיר שפלות עצמו /הרב שלמה שטיינברגר הי"ד
טעם לאמירת 'לחיים' בשתיית היין / הרב חנניה יום טוב ליפא ברוין הי"ד