הסבר לכך שהורגלנו לבקש ‘אלהא דמאיר ענני’ / הרב יצחק דובער גרינברג הי”ד

לאמאז.

היום הרת עולם כו’ אם כבנים אם כעבדים, אם כבנים רחמנו כו’ אם כעבדים עינינו לך תלויות כו’.

יש לשאול האם כעבדים אין אנו צריכים רחמנות שירחם עלינו, וכי אם עבדים אנחנו לא יספיקו הרחמים ממקור הרחמים. אמנם הביאור הוא פשוט כי בן אם יחטא נגד אביו יכול הוא לבקש על נפשו מאביו גם בעת שאביו מלא רוגז, כי בוודאי יתמלא רחמים וימלא בקשת בנו. כי כן הוא בטבע האב לרחם על בנו ומקדים רחמים לרוגז. אבל עבד אם יחטא נגד אדונו בל יהון לבקש חנינה מאדונו, אך בעת שידע כי אדונו הוא מלא רצון וכטוב לבו. ולכן אנו אומרים אם כבנים אנו מבקשים תיכף רחמים גם בזמן הדין רחמינו כרחם אב על בנים, ואם כעבדים שאי אפשר לנו לבקש עתה בעת הדין עינינו לך תלויות עד שתחננו שיהיה עת חנינה, אז תרחם עלינו. והבן.

ובזה נבין מה שהורגלנו לבקש ‘אלהא דמאיר ענני’ (והעירו בזה בקובץ חוברת ג’ סי’ ל”ה) ומקורו בגמרא (עבודה זרה דף י”ח) והורגלנו לכנות את רבי מאיר בשם ‘בעל הנס’. ולא שאר התנאים שהורגלו בנסים, כמו רבי חנינא בן דוסא וכדומה, דהנה בקדושין (דף ל”ו) איתא רבי מאיר אומר בין כך ובין כך קרוים בנים, לזאת בזמן שאחד חס ושלום בעת צרה ומבקש מה’ יתברך שירחם עליו תיכף כי אי אפשר לו להמתין, מזכיר את רבי מאיר, דלשיטת רבי מאיר אנו מיד בבחינת בנים ומבקש כבן את אביו שימהר ישועתו וירחם עליו כרחם אב על בנו.

בשיטת רבי מאיר יש להבין איך אמר בין כך ובין כך קרוים בנים, והא מקרא מלא הוא (בסוף פרשת בהר) “כי לי בני ישראל עבדים”, ומזה דרשינן (במסכת בבא בתרא דף י’) בזמן שאין עושים רצונו של מקום קרויין עבדים. עיין שם. ונראה על פי הגמרא בבבא בתרא (דף קכ”ז ב’) אמר רבי יוחנן אמר ‘בני הוא’ וחזר ואמר ‘עבדי הוא’ אינו נאמן (במאי דאמר ‘עבדי’), אמר ‘עבדי הוא’ וחזר ואמר ‘בני הוא’ נאמן (במאי דאמר ‘בני’) ‘דמשמש לי כעבדא’ קאמר (בנו הוא והאי דקאמר עבד לפי שהוא משמשו יותר מדאי כאלו הוא עבדו). וכן נפסק בחושן משפט סי’ רע”ט. ולפי זה נאמר כאן דבפרשת בהר נאמר “כי לי בני ישראל עבדים” ואחרי זה בפרשת ראה כתיב “בנים אתם”, הרי זה כאומר ‘עבדי’ וחזר ואמר ‘בני’, דקיימא לן שהוא בן, ומה שקרא אותנו ‘עבדים’ הכוונה שמשבח אותנו שמשמשים אותו יותר מדאי כעבדים אבל באמת אנחנו בנים. והגם כי לפי כללי הש”ס רבי מאיר ורבי יהודה הלכה כרבי יהודה, אבל בפלוגתא זו אזלי לשיטתם וישאר הדין כרבי מאיר, דהנה המפרשים עמדו על כפל הלשון ‘כי לי בני ישראל עבדים” ‘עבדי הם’, עיין שם באור החיים.

גם יש להבין הסמיכות “לא תעשו לכם פסל”, עיין שם ברש”י ואבן עזרא. ובארתי שהתורה הקדושה רמזה לנו כי מה שקרא הקב”ה לבני ישראל ‘עבדים’ לא שהמה באמת עבדים, רק ‘עבדי הם’ שבאמת המה בנים רק עבדי המשמשים אותי כעבדים ורק אותי לבדי לעבוד ולא לאחרים. וזהו הסמיכות “לא תעשו לכם פסל” והבן. ועיין בספרא שם “עבדי הם אשר הוצאתי” על תנאי שלא ישתעבדו בהם. “אני ד'” מה תלמוד לומר, שכל המשתעבד בהם למטה כאלו משתעבד בהם למעלה, ומבואר בדברנו. והנה זאת היא רק אליבא דרבנן דדרשו סמוכין בכל התורה, אבל לרבי יהודי דלא דרוש סמוכין רק במשנה תורה (כדאיתא בריש יבמות) וגם סבירא ליה דברה תורה בלשון בני אדם (עיין במסכת עבודה זרה דף כ”ז), ולשיטתו יפורש “כי לי בני ישראל עבדים” כפשוטו, “עבדי הם” דברה תורה כלשון בני אדם. ונשאר סתירת הפסוקים מפרשת בהר לפרשת ראה שנאמר “בנים אתם לה’ א-להכם”, והוכרח לחלק דדווקא בזמן שנוהגים מנהג בנים נקראים ‘בנים’. ורבי מאיר לשיטתו דלא אמרינן דברה תורה כלשון בני אדם (עיין מסכת ראש השנה דף ח’), ושפיר יפרש “עבדים’ עבדי, כי רק לי משמשים כעבדים, ולעולם הם בחינת ‘בנים’. ונמצא לפי זה כי דעת רבי יהודה בזה הוא נגד דעת רבי יוסי דסבירא ליה (במסכת עבודה זרה שם) דלא אמרינן דברה תורה כלשון בני אדם, וקיימא לן בעירובין דף מ”ו דרבי יהודה ורבי יוסי, הלכה כרבי יוסי וכן בעניין סמוכים רבים הם החולקים על רבי יהודה וסבירא ליה דדרשינן סמוכים בכל התורה, והלכה כרבים. וממילא הלכה כרבי מאיר דבין כך ובין כך קרוים ‘בנים’ (ועיין בהתורה והמצוה פרשת ראה דביאר בספרי על הכתוב “שיחת לו לא בניו”, משמע דרבי יהודה הורה לרבי מאיר בזה), ואם כן להלכה אנו ‘בנים’ למקום וכרחם אב על בנים ירחם עלינו ויושעינו במהרה בימינו אמן.

יצחק דובער בהרד”י ז”ל גרינבערג חופ”ק הנ”ל.

(דרשה לשבת תשובה, קובץ דרושים וחידושים, חוברת שישית, חלק ב, סי’ ד, ורשה, תרפ”ז)


הרב יצחק דובער גרינברג אב”ד לומאז (פלך שעדליץ), היה בנו דוד יהונתן גרינברג, ובן בנו של הרב אברהם מנוברהדוק.

הרב יצחק דובער היה חתנו של הגאון הצדיק אב”ד טיקטין ושעדליץ (“דער שעדליצר רב”), הרב שמעון דוב אנאליק, מחבר הספרים “אורח משפט” ו”אמרי רש”ד”..

תשובה ממנו הובאה בכליל תפארת עמו’ רסט (יצא לאור כרוך בסוף ספר “ברכת משה”, הרב משה נחום ירושלמינסקי, מכון ירושלים, תשס”ט).

חיבורו “אבל כבד” ובו הספד על חותנו, יצא לאור בתחילת הספר “אמרי רש”ד” על התורה, נביאים וכתובים, חלק ב (ורשה, תרע”ב).

בשבט תרפ”ב הביא הרב יצחק דובער עותק של הספר “אמרי רש”ד” כמתנה לרב צבי יהודה הכהן קוק, לרגל נישואיו.

דרשה ממנו לשבת תשובה הובאה בקובץ דרושים (ורשה, תרפ”ז).

בספר חסידות וארץ ישראל, נמנה הרב יצחק דובער ברשימת הרבנים שתמכו באגודת ישראל.

מתוך דף עד שכתב בצלאל זלמנס, עולה שהרב נישא בזיווג שני עם מרת מלכה לאה (אחותו של כותב דף העד) בתם של ר’ נפתלי הרץ וחנה מרים זלמנס, עוד נכתב שם הרב יצחק דובער גרינברג מלומז שבפלך שדלץ נספה בהיותו כבן שישים יחד עם רעייתו. הי”ד.

מספר הצפיות במאמר: 22

מפני מה עשה ה' ככה לארץ הזאת, מה חרי האף הגדול הזה? / הרב רפאל אהרן קנופלר הי"ד
המרמה אחרים, מרמה גם את עצמו / הרב מרדכי שמעונוביץ הי"ד