עצה טובה שלא ייפול לב האדם חס ושלום / הרב יחיאל גרוס הי”ד

תמונת הרב יחיאל גרוס הי"ד

“למנצח בנגינות מזמור שיר אלקים יחננו ויברכנו יאר פניו” וגו’ (תהלים סז,א). אפשר לומר בס”ד לפרש כל המזמור בדרך רמז נכון, דהנה מצינו בבני אדם ג’ מיני דאגות שדואגים אליהם בלי מנוחה, ועל כולם נותן לנו מלכנו עצה נכונה טובה לגוף ונשמה בעוה”ז ובעוה”ב, דהנה רוב המון בני אדם כשרואים שבמלאכתם לא יצליחו, חס ושלום, אפילו כדי סיפוקם אז נופל עליהם האי פחדא במה אפרנס את בני ביתי, או ח”ו אם באים על האדם שאר מיני יסורין בגופו או בממונו, רחמנא ליצלן, בהרבה מיני אופנים שונים, ועל ידי זה קרוב שע”י רוב דאגותיו לבוא לידי מרה שחורה, רחמנא ליצלן. על כן באמת יש לאדם למהר ולהשליך מעליו הדאגות, יהיה באיזה אופן שיהיה, ולחשוב ולהאמין ולומר בשמחה עצומה שישועת ה’ קרובה לבוא. וכן יש בני אדם שעושין חשבון עם נפשם תמיד ורואים שהם מקצרים מאד בעבודת ה’ ותורתו הקדושה, ועל ידי זה נכנס מורא על ראשו, מה יהיה בעת בוא פקודתו, ואיך יעמוד לפני יוצרו שלא יכסהו כלימה ובושה בבית דין הגדול של מעלה, וגם שלא יכסוהו רימה ותולעה. ועל ידי זה לא ינוח ולא ישקוט על משכבו, ועל שלחנו לא יערב לחכו. וגם יש אנשים מבני עליה שרואים כל הנ”ל ומרגישין עוד יותר בתוונא דלבם ומצטערים מאד על גלות השכינה דשריה בגו גלותא זה כמעט ב’ אלפים שנים, ו’בכל צרתם לו צר’ כתיב, וצערן של ישראל נוגע כביכול להקב”ה עצמו, ובשעה הזאת איך יש לו בושה וכלימה אפילו להלוך בד’ אמות ולהגביה ריסי עיניו בשביל צער כל העולמות, ונעשה כמעט כאבן דומם.

ולכן מרמז לנו מלכנו בפסוקי הקודש הללו ליתן עצה טובה לכל ג’ מיני כיתות בני אדם הללו, שלא ייפול לב אדם, חס ושלום, באיזה אופן שיהיה. על זה אמר לן נעים זמירות ישראל, אחינו בני ישראל, עם ה’, קודם לכל אומר אני אליכם “למנצח”, התחזקו את עצמכם ביגונותיכם לבל ייפול לבבכם, חס ושלום, ותאמינו כי ישועת ה’ קרובה לבא, כי האמונה גורם להביא לכם הישועה במה שאתם מאמינים בשעת ההסתרה, כי בצרתכם מוסתרת הישועה עמה, ובקרוב יהיה התגלות ישועת הקב”ה לעין כל. לפיכך עכשיו יש לכם לזמר להקב”ה, שבוודאי יושיעכם במהרה. ומה שהיה עד עכשיו לא טובה, היא מצד “שיר”, אותיות “ישר”, היינו כי אתם צריכים להאמין כי ישרים דרכי ה’, ולו נתכנו עלילות בני אדם. ומבואר בספרים הקדושים שבכוח האמונה הזאת, יבוא הישועה בפועל במהרה, כמו שהאריכו בספריהם ש”אמונה” הוא לשון המשכה, ולפי תוקף האמונה ממשיכין הישועה מגבהי מרומים. וכן כת הב’, שדואגים מחמת עוונם מה יעשו בבוא עת פקודתם כנ”ל, וכן כת הג’, שדואגים על אריכות הגלות ועל צער כל העולמות והשכינה הקדושה, על זה אומר לן מלכנו החסיד, דעו לכם שאבינו שבשמים הוא אלקים, הדיין האמתי, וכתוב לן באורייתא שיש מדת בו “חנון”, רצה לומר שהוא יתברך שמו חונן לאדם במתנת חנם אף על פי שאינו כדאי, כמו שאמר הכתוב “וחנותי את אשר אחון”. וגם יברכנו בהשפעות טובות וגזירות טובות, ואפילו שאין האדם ראוי מצד עצמו. ועוד זאת עושה הקב”ה עמנו בשביל זכות אבות הקדושים, שהוא מציל את בניהם מכל רעות וכל צרות מבני העמים. וזהו ראשי תיבות של “אלקים יחננו ויברכנו”, “איו”, הראשי תיבות של “אברהם יצחק ויעקב”, שזכותם עומדת לנו להציל אותנו מידם ולגאול אותנו בקרוב מבין הגויים.

ועל מה שאדם רואה את עצמו כי דרכיו, חס ושלום, אינם מתוקנים, וכן דרכי בני ישראל לפי ראות עינינו, חס ושלום, אינו בבחינת כולו טוב וזכאי, ואיך יהיה גאולתנו בהסתרה וחשיכה כזאת, על זה אומר, שבזכות אבותיכם הקדושים, וגם בזכות עצמיכם, אם יישירו דרככם, בזכות זאת לבד תזכו לקרב את גאולתכם מבין הגויים. וזהו מה שאמר “יאר פניו אתנו”, ראשי תיבות “פאי” היוצא מתיבת “פותח את ידיך”, והוא שם של פרנסה. ורצה לומר, בזכות האבות, הבנים יזונו משלחן אביהם הקדושים. וגם בזכותם יהיה לכל ישראל הארת פנים של מעלה לקרב את גאולתנו, כי בזה בעצמו מה שאנו דואגים לצד מעלה, בשביל זה דואגים עלינו למעלה לישועתנו ולכפר לנו כל חטאתינו, כי אם הרבינו לפשוע, חס ושלום, הלא גם הרבינו להתאונן ולהתחרט על כל חטאתינו ופשעינו, ואנחנו מודים ועוזבים ושבים ובוכים להקב”ה שיקבל תשובתנו. וזהו “סלה”, רצה לומר הקב”ה סולח לכל השבים אליו באמת מעומקא דליבא.

ובאמת כבר אמרו חז”ל כי תשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה, והוא צום קול ממון, אשר אנו מקבלים עלינו שזה יהיה מעכשיו כל מעשה ידינו ושיח שפתותינו. וזהו מה שאומר מלכנו “לדעת בארץ דרכך”, ראשי תיבות “לבד” וסופי תיבות “תצב”, ראשי תיבות “תפילה תורה צום כסף”, והיינו צדקה וגמילות חסדים שעושין בכסף, רצה לומר, שחוץ מזכות אבות הקדושים, שאנו נושעים בזכותם, לבד זה ראה אבינו שבשמים שגם בניך ידידיך מטיבים את דרכם על פני האדמה, כי יש ביד ישראל זכותים מעצמם שראויים לישועתך יותר מכל האומות, כי יש תהלה לקל בישראל זכות תורה ותפלה ישרה. וגם יש בישראל זכותם של חסידים ואנשי מעשה שמסגפים את עצמם בצום ובבכי ובכל מיני סיגופין לכפרת פשעם ולקרב את ישועתם בכלל. וגם ראה רבונו של עולם מי כעמך ישראל, שהם בעלי רחמנים, ובני בעלי רחמנים, כי מי מפזר כל ממונו ונוסף עוד לעשות צדקה וגמילת חסדים כעם ישראל. וכי יש עם שיהיה דוגמתם בג’ אלו המידות תחת כיפת הרקיע. וזהו מדת “ממון”, שנקרא בקרא “כסף”, על כן יש לנו עם בני ישראל לקוות לד’ כי יהיה אי”ה בקרוב “בכל גוים ישועתך”. “גוים” היא אותיות “גוים”, רוצה לומר, כי בכל ארצות הגויים יש בכל חדא וחדא גוונא אחרינא. בכל אחד ואחד גוון אחרת, בזה גזירה זאת, חס ושלום, ובזאת המדינה גוון אחר, רחמנא ליצלן, גזירה משונה זו מזו. בחדא, חס ושלום, על גופניות, ובאחרת, חס ושלום,  על נפשיות. ובעת ישועתנו, אי”ה בקרוב, יהיה ישועתנו מכל מיני גווני גזירות מכל הארצות בישועת השם. וזהו שכתוב “בכל גוים”, היינו בכל הגוונים של הצרות אשר עושים לנו הגויים יהיה ישועתך. לפיכך על הפורקן ועל התשועה הגדולה הזאת אשר לא הייתה מעולם “יודוך עמים”, רצה לומר ישראל עם קדושך הנקרא “עמים”, כמו שכתוב “עמים הר יקראו”, ופירש אונקלוס “שבטיא דישראל”, וכן פירש רש”י ז”ל “עמים הם ישראל”, יש להם דין מעלת קדימה להודות לאלקים האמיתי על פדות נפשנו וגופנו, ואח”כ “עמים כולם”, רצה לומר, כי כל העמים בראותם תשועת עם ישראל ומפלת השונאים את ה’, גם הם יודו וישמחו וירננו לאומים. הודאתם יהיה ראשית הודאה, כי בראותם משפטיך ה’ שעשית לעם ישראל, שנקרא “עמים” כנ”ל, יתגלה לעין כל כי הכל, הן הגלות המר והן הגאולה לישראל, הכל היה במידת היושר, ביושר הגמור, בלא שום עוולה. וגם עליהם בשביל עצמם יש לרנן, שלא נאבדו כולם, אלא “בארץ”, רצה לומר, בארציות שלהם “תנחם”, רצה לומר, תנהגם, “סלה”. לפיכך יש להם בכפל להלל להקב”ה עוד הפעם, ולומר “יודוך עמים” וכו’. הקב”ה יזכנו שנזכה לכל זאת במהרה בימינו אמן סלה.

(תורת יחיאל, עמ’ קו)


הרב יחיאל גרוס הי”ד, נולד בשנת תרל”ב (1872) בכפר האמאק שבמחוז טרנסלבניה (רומניה-הונגריה), להוריו רבי דוד צבי ופערל גרוס. כילד הוא למד בכפר מיקולה, במרחק של כ-3 ק”מ מכפרו, אחר כך למד אצל רבי משה דוד ויטרניטץ הי”ד בסאטמר. אחר כך למד בישיבת באניהאד אצל רב העיר, ולימים רבה של סאטמר, רבי יהודה גרינוואלד בעל “זכרון יהודה” ו”עוללות יהודה”, מגדולי תלמידי ה”כתב סופר”. משם המשיך ללמוד במשך מספר שנים אצל רבו המובהק, רבי משה גרינוואלד בעל “ערוגת הבושם”, בישיבת חוסט המפורסמת. מתקופה זו שמר על קשר עם חברו ללמודים הרב אברהם חנוך פרידמן הי”ד, דיין בסאטמר ורב בית הכנסת “מחזיקי תורה”. בשנת תשנ”ז נשא לאשה את בת דודו, מרת הנדא רעכל גרוס וחזר לגור בכפר האמאק, מקום מגורי אבותיו. לפרנסתו קנה מגרש עם שדות ומסר אותם לאריס וניהל חנות מכולת. לזוג נולדו 10 בנים ו-2 בנות. למרות שהם התפרנסו בדוחק, הוא קנה ספרי קודש רבים והחזיק בביתו מלמד שלמד עם ילדיו משש בבוקר ועד לשמונה בערב.  הרב יחיאל, שנודע כ”רבי יחיאל הומאקער”. היה רב גדול בתורה וביראת שמים, גאון חריף עצום ובקי נפלא. בכל בוקר קם בהשכמה, למד גמרא, אמר תהלים והתפלל ביחידות. בשבתות ובימים טובים היה הולך לכפר הסמוך בערעק להתפלל במניין בבית כנסת, שנבנה מיוזמתו. הוא הקפיד לטבול, ובחורף הוא היה שובר את הקרח וטובל במים הקפואים. במשך עשרות שנים פעל במסירות נפש ובפיקחות בעבודה ציבורית. הוא נבחר מטעם הכפר למועצה האזורית וכיהן כסגן יו”ר עשרות הכפרים שבקהילת סאטמר. הרב יחיאל היה מקושר האדמו”רים מספינקא, רבי יוסף מאיר וייס בעל “אמרי יוסף”, ורבי יצחק אייזיק וייס הי”ד בעל “חקל יצחק”. מידי פעם נסע למרחק לאדמו”ר מבעלז, רבי ישכר דוב.

מחבר ספר “תורת יחיאל” (ירושלים, תשס”א) הכולל שני חלקים: “פרי ערוגת הבושם” חידושים ודרשות מתורת רבו בעל “ערוגת הבושם” בהלכה ובאגדה עם חידושים שחידש בעצמו, ו”פרי זכרון ועוללות יהודה” על ספר תהלים. החלק הראשון נכתב בלומדו בישיבת “ערוגת הבושם” בחוסט בשנים תרנ”ד-תרנ”ז (1894-1897), וממה שחידש בתחילת ימי נישואיו בכפר האמאק. החלק השני נכתב מתוך עוני ומחסור, צרה וצוקה, בשנים ת”ש-תש”ד (1940-1944), ומצוקת השעה ורוב ביטחונו בישועת ה’ ניכרים בכתיבתו.

בשנת ת”ש גויסו בכפייה שלשה מבניו בתוך כוח עזר לצבא הונגריה. עם פלישת הגרמנים להונגריה בכ”ד באדר תש”ד, הוטלו גזירות רבות וקשות על היהודים. כל יהודי הסביבה גורשו למקום ריכוז ומשם צעדו כ-15 ק”מ ברגל לגיטו סאטמר. במשך כחמישה שבועות רוכזו בגיטו כשלושים אלף יהודים, שרובם ילדים, נשים וקשישים. ותוך מספר ימים הם נלקחו לתחנת הרכבת וגורשו בששה משלוחים לאושוויץ. הי”ד. הרב יחיאל ורעייתו גורשו במשלוח החמישי, ביום ב’ של חג שבועות, ונרצחו עקה”ש בי’ בסיון תש”ד (1944). כן נספו עמם עשרות מבני משפחתם ובהם בניהם ובנותיהם: בנם הרב מרדכי אליהו גרוס, רעייתו וששת ילדיהם. בנם הרב יחזקאל גרוס, רעייתו ושלשת ילדיהם. בנם הרב חנניה משה גרוס, רעייתו ובתם. בתם הרבנית לאה שאלאמאן, בעלה וארבעת ילדיהם. בנן הרב מנחם מנדל גרוס ורעייתו. בתם הרבנית ניכא מאיר בעלה ובתם. בתם אסתר. הי”ד.

בשנת תשס”ד יצא לאור הספר “מכתבי רבי יחיאל האמאקער”, ובו אוסף של עשרות מכתבים שכתב הרב יחיאל לבנו הרב יונתן בנימין גרוס, שהיגר לאמריקה בשנת תרפ”ו (1926). המכתבים גדושים דברי תורה, מוסר וחיזוק הביטחון בה’.

מספר הצפיות במאמר: 160

ההורדישצ'י הקטן / הרב אהרן רבינוביץ הי"ד, אב"ד לידא
הלבוש איננו העיקר, כי אם החיות הפנימית / הרב ישראל משה סילמאן הי"ד