יהי רצון שה’ יתברך יתן בפי מילים, בכדי שיהיו דברי נשמעין / הרב אהרן דוד טברסקי הי”ד

תמונת הרב אהרן דוד טברסקי הי"ד

כי סליק רבי אבא אמר יהא רעוא דאימא מילתא דתתקבל (ביצה דף ל”ח).

כי סליק וכו’. וקשה להבין המאמר הזה, וכי היה רבי אבא רודף אחר הכבוד אשר כל מגמתו היה שייטב בעיני העם הדרשה שלו, שעל ידי זה יאמרו עליו שהוא דרשן נאה. חס ושלום, חלילה לחשוב כזאת. ובוודאי היה כוונתו לאיזה תועלת במה שהתפלל לד’ שיאמר מילתא דתתקבל. אכן היא הדבר, דהנה יש שני מיני חכמות, חכמת אנושי וחכמת אלקית. חכמת אנושי הוא מה שהאדם מוצא בכוח שלו אשר חנן ד’ אותו, וחכמת אלקית היא מה שאינו בשום שכל, רק השכינה מדברת מתוך גרונו, כמאמר הפסוק “רוח ד’ דובר בי ומילתו על לשוני”. והנפקא מינה בין שני חכמות האלה היא כך, כי מה שהוא חכמת אנושי, אין האיש בטוח שישמע לדבריו, כי יוכל להיות חכם יותר שלא ייטב בעיניו דברי החכמה ששפע, מאחר כי מה שזה בונה זה סותר. אבל חכמת אלקית, זה היא מה שהאדם שומר פיו ולשונו וכאשר ידבר איזה דבר חכמה, זה וודאי חכמת אלקית ומחויב וההכרח לשמוע אותו, כמאמר האלשיך על הפסוק “לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה”, היינו מי שאינו מחלל דיבורו, שכל דיבוריו רק בדברי תורה, לאיש כזה, “ככל היוצא מפיו יעשה”, היינו שכל אחד שומע לדבריו.

ובזה יובן היטב מדוע הוטב לפרעה פתרון יוסף מכל הפתרונות, דכאשר אמר פרעה ליוסף “ואני שמעתי עליך לאמר תשמע חלום לפתור אותו. ויען יוסף את פרעה לאמר בלעדי, אלקים יענה את שלום פרעה”. ופירש רש”י, אין החכמה משלי, אלא אלקים יענה, ייתן ענייה בפי לשלום פרעה. עד כאן לשונו. וכאשר פתר יוסף החלום לפרעה כתיב, “וייטב הדבר בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו” וכו’ “הנמצא כזה איש אשר רוח אלקים בו”, היינו מכל החרטומים לא יכול פרעה לקבל בטוב את הפתרון, כי המה עשו בחכמתם חכמת אנושי, ומה שזה בונה זה סותר. לא כן יוסף הצדיק, אשר לא דיבר מרוב חוכמתו רק רוח ד’ דובר בו ,כמו שפירש רש”י כנ”ל, מוכרח לקבל. ולא יכול שום אדם לסתור הדבר.

והשתא יובן היטב דברי רבי אבא, דאמר יהא רעוא דאימא מילתא דתתקבל. לא שהתפלל שיוטב הדרשה בעיני העם, חס ושלום, כדי להתפאר על ידי זה, רק התפלל אשר לא יאמר מרוב חכמתו, רק שהשכינה יהיה מדברת מתוך גרונו, כמאמר הכתוב “רוח ד’ דובר בי”, וממילא על ידי זה מהכרח יהיה שדבריו יהיו נשמעים לכל, ודו”ק. ובכן גם אני אלמוד ממנו ואתפלל כתפלתו, שה’ יתברך יתן בפי מילין, בכדי שיהיו דברי נשמעין. ולא שאדבר מרוב חכמתי, ובפרט בעת שאני מזכיר אבותי הקדושים זצלה”ה שבוודאי היתה שכינה מדברת מגרונם, בטוח אני בזכותם הקדוש, שבוודאי יתקבל דבריהם הקדושים וכל איש ואיש שישמע דבריהם הקדושים יעשה רושם בליבם ויבואו כל העם, כולם כאיש אחד, לקנות הספר היקר הזה, בכדי להכניס ברכה בתוך ביתם דרך הפתח, שכל אחד ואחד אשר יקנה את הספר הזה בטח ישפיעו עליהם אבותי הקדושים זצ”ל זי”ע אמן כן יהי רצון. ובזכותם יושעו בכל משאלות ליבם, לטוב להם כל הימים אמן כן יהי רצון.

(ספר היחס מטשרנוביל, פתיחה)


הרב אהרן דוד טברסקי הי”ד, אב”ד גארשקוב (הסמוכה ללובלין), מחבר ספר היחס טשרנוביל ורוזין (לובלין, תרצ”ב ותרצ”ח).

הוא היה בנו של האדמו”ר מלובלין רבי משה מרדכי מטריסק (בן האדמו”ר רבי יעקב אריה לייב משושלת טשרנוביל-טריסק בן רבי אברהם המגיד מטריסק מחבר הספר ‘מגן אברהם’) וחתנו של דודו האדמו”ר ר’ זאב וואלף (וולוולה) טברסקי מקאוולי ושם ניספה יחד עם חותנו הי”ד בשנת תש”ג.

ספרו ‘ספר היחס מטשרנוביל ורוזין” זכה להסכמתם של אבי המחבר רבי משה מרדכי טברסקי (ב”ר יעקב אריה ליב) האדמו”ר מלובלין (טריסק-וורשה) הי”ד, רבי דוד אהרן טברסקי (ב”ר יעקב אריה ליב) האדמו”ר מזאריק הי”ד, הרב נחום משה (ב”ר זאב מרחמסטריבקא ) טברסקי הי”ד אב”ד קאוולע, חותן המחבר רבי זאב טברסקי (ב”ר יעקב אריה ליב) האדמו”ר מקוביל הי”ד, רבי משה ליב טברסקי (ב”ר מנחם נחום) האדמו”ר מחלם, הרב משה רוקח הי”ד בשם אביו האדמו”ר מבעלז רבי אהרן (ב”ר ישכר דוב), רבי ניסן יהודה ליב טברסקי הי”ד אב”ד זאמושץ האדמו”ר מקעלץ, רבי אברהם יעקב פרידמן הי”ד (ב”ר יצחק) האדמו”ר מבויאן ורבי משה פרידמן (ב”ר שלום יוסף) הי”ד האדמו”ר מבויאן-קראקא.

דמותו של הרב אהרן דוד בצעירותו מופיעה בתמונה שמוצגת בדף זה, אך לא ברור לי האם הוא הנער שבמרכז התמונה או הנער שבצד שמאל של התמונה.

מספר הצפיות במאמר: 6

גודל מדרגת שינת הצדיקים וגודל מעלת חלומו של יעקב אבינו עליו השלום / הרב ראובן המבורגר הי"ד
זכות לימוד תורת רבותינו שנפטרו מסייעת לבניהם אחריהם / הרב משה קליין הי"ד